گوشی های شیائومی برای تماس با سرشماره های اضطراری ایران آپدیت میشوند
اواخر تیر سال جاری، خبر رسید مجوز واردات برخی گوشیهای برندهای شیائومی و ریلمی و نوکیا بهدلیل نبود امکان تماس با سرشمارههای اضطراری کشور لغو شده است. ازآنجاکه برندهایی همچون شیائومی و ریلمی و وان پلاس بهدلیل تحریمها در ایران نمایندگی یا دفتر رسمی ندارند، برخی استانداردهای سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات مبنیبر مسیریابی شمارههای اضطراری در این گوشیها رعایت نشده است و همین موضوع عامل لغو مجوزهای واردات برندهای مذکور عنوان شد.
در تصویر نام مدلهایی آمده است که تاکنون مشمول ممنوعیت واردات شدهاند؛ بااینحال، تعداد این مدلها بیشتر هم خواهد شد:
پس از اعلام این خبر، تلاش برای ارتباطگرفتن با شیائومی از چند مسیر پیگیری شد؛ اما باتوجهبه مسائل تحریم در ایران، نباید انتظار پاسخگویی رسمی این شرکت را داشت. حال بهنظر میرسد با پیگیری یکی از شرکتهای واردکننده این مشکل حل شده است. شرکت «رایانه همراه کیان» که خود را نماینده رسمی محصولات شیائومی در ایران معرفی میکند، مدعی شده است که پس از مذاکرات با شیائومی، توافق آنها را مبنیبر اضافهکردن سرشمارههای اضطراری مربوط به ایران به گوشیها گرفته است.
درواقع، این شرکت لاگهای تماس گوشیهای شیائومی موجود در بازار را که دربردارنده یوسیمهای خالی در منطقه کشورمان است، برای شرکت مادر ارسال و درخواست کرده است تا EC بهجای خواندهشدن از روی سیمکارت، مستقیما از نرمافزار گوشی خوانده شود.
در نامهای که این شرکت دراختیار خبرنگار زومیت گذاشته است، حل مشکل دو نمونه آپدیت گوشی که پیشازاین با سرشمارههای اضطراری ایران نمیتوانستند تماس بگیرند، به تأیید نهادهای مرتبط نیز رسیده و در همین زمینه جلساتی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان با حضور اپراتور همراه اول برگزار شده است.
انجام تست بتا تماس با سرشمارههای اضطراری ایران روی یک گوشی شیائومی
با دریافت تأییدیه حل مشکل، شیائومی از همین هفته آپدیت تمام گوشیهایش را بهترتیب و بهصورت اتوماتیک انجام خواهد داد. باید دید با رفع این مشکل، ممنوعیت ثبت سفارش این مدلها ازسوی سازمان تنظیم مقررات چه زمانی رفع خواهد شد.