ژوبین علاقبند: برای تبدیل دکتردکتر به بزرگترین بازیگر سلامت دیجیتال ایران برنامه داریم
ژوبین علاقبند، انتهای خرداد سال جاری از اسنپ جدا شد و به گروه سرمایهگذاری خصوصی لیان پیوست. شرکتهای سرمایهگذاری خصوصی (Private equity) در واقع روی شرکتهای خصوصی سرمایهگذاری میکنند که عموما در بازار بورس حضور ندارند.
ژوبین علاقبند، مدیری که سابقهی ایجاد تحولات بزرگ در حوزهی تاکسیهای اینترنتی دارد، در گفتوگو با زومیت، از دلایل پیوستن به شرکت لیان، سرمایهگذاری جدید این شرکت روی استارتاپ دکتردکتر و برنامههایش برای رشد آن سخن میگوید.
فعالیتهای لیان
ژوبین علاقبند میگوید لیان در شرکتهای دارای پتانسیل رشد با هدف ایجاد تغییر سرمایهگذاری میکند؛ در این راستا، هرآنچه این شرکتها لازم داشته باشند، از جمله تزریق سرمایه، مدیریت و تغییر استراتژی را انجام میدهد و پس از ۵ الی ۷ سال از آن خارج میشود. تمایز لیان در این است که در تمام لایههای مدیریتی مورد نیاز این کسبوکارها نقش حمایتی دارد.
ژوبین علاقبند مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان که سهام استارتاپ دکتردکتر را در اختیار گرفته است، به عبارت احیای شرکت (Turnaround management) اشاره میکند که طی دورهای مشخص، یک شرکت را بهکلی دگرگون و متحول میکند.
علاقبند میگوید لیان به سه شیوه سرمایهگذاری انجام میدهد:
- راهاندازی شرکت
- ورود به استارتاپها
- سرمایهگذاری در شرکتهای در حال تغییر که ممکن است نیاز به سرمایه داشته باشند
به گفتهی علاقبند، لیان تاکنون سه شرکت راهاندازی کرده و به حوزهی مواد غذایی علاقهمند است. «آدریان سلامت» در حوزهی مکملهای غیر دارویی فعالیت میکند و طی یک سال فعالیت، موفقیت فوقالعادهای به دست آورده است. این شرکت بهسرعت درحال رشد است و سه مکمل برای خواب و استرس، پوست و مو، آهن تولید کرده.
شرکت دیگری که لیان تأسیس کرده است، مربوط به مواد غذایی و تولید غلات صبحانه میشود که ماشینآلات آن از خارج کشور خریداری شده است. شرکت دیگر، در حوزهی مواد غذایی تندمصرف فعالیت میکند.
لیان ۱۰۰ درصد سهام دکتردکتر را به دست آورد
مدیرعامل لیان میگوید این شرکت قصد دارد در سه یا چهار شرکت دیگر هم سرمایهگذاری کند و بیشتر به شرکتهای متوسطی توجه دارد که در حال تغییر هستند و نیاز به سرمایه دارند تا بدین شکل، لیان بتواند ارزش افزودهای از جنس استراتژی خلق کند.
تمرکز اصلی لیان ورود به استارتاپها نیست و در این زمینه، تاکنون تنها در استارتاپ دکتردکتر سرمایهگذاری کرده است. این سرمایهگذاری از دو سال پیش شکل گرفته؛ اما با ورود ژوبین علاقبند به لیان، به خرید ۱۰۰ درصدی سهام منجر شده است.
ژوبین علاقبند میگوید لیان فعلا با سرمایهی خودِ شرکت فعالیت میکند؛ اما در آینده قصد دارد از طریق بازار هم جذب سرمایه کند. ترجیح لیان بر این است که در حوزههایی وارد شود که ارتباط با حوزههای انتخابی دیگرش داشته باشد.
چرا علاقبند به لیان رفت
اینکه علاقبند چرا لیان را برای ادامهی مسیر شغلی انتخاب کرد، به ذهنیات و حوزهی کاری مورد علاقهاش مربوط میشود. مدیرعامل سابق اسنپ میگوید سه سال تجربهی اسنپ را با هیچ چیز عوض نمیکند و اگر به عقب بازگردد، باز هم اسنپ را انتخاب میکند. علاقبند به زومیت توضیح میگوید:
جنس کاری که کسبوکاری چون اسنپ میطلبید، باعث شده بود که فعالیتهای من بیشتر خارج از شرکت و غیر اجرایی است. از همین رو، کسی که مدیر اسنپ شود، خواه ناخواه درگیر مسائلی میشود که ناچار است بیشتر وقتش را خارج شرکت و در حوزهی رگولاتوری صرف کند. طبیعت این بیزینس همین است. ذات کارش همین است. من حس کردم که در مسیر کاریام، هنوز زود است تا تمرکزم را روی چنین مسائلی بگذارم. میخواستم بیشتر درگیر کار اجرایی و استراتژی باشم؛ مثل کاری که حالا در گروه مدیریت سرمایهی لیان دارم. چیزی که میخواستم، دقیقا در لیان به دست آوردم. به این خاطر بسیار خوشحالم.
زمانیکه علاقبند تصمیم گرفت از اسنپ خارج شود، جذابترین پیشنهاد برای او، لیان بود. او میگوید برنامههای لیان، تفکرات و مسیر فکری سرمایهگذارها و اهداف آنها با هم تطابق و شباهت داشتند.
دکتردکتر؛ حرکت جدید لیان
به گفتهی ژوبین علاقبند، توسعهی تکنولوژی و گسترش گوشیهای هوشمند باعث شد حوزههایی همچون تاکسی اینترنتی، حملونقل اینترنتی، حمل بار و … تحولآفرین شوند. نوآوری تحولآفرین در واقع نوعی نوآوری است که سبب ایجاد یک بازار جدید یا شبکهی ارزش جدید و در نهایت به ایجاد تحول در بازار و کنار زدن پیشتازان و متحدان بازار موجود منجر میشود.
علاقبند میگوید حوزهی سلامت الکترونیکی همچون تمام دنیا، در ایران در حال ایجاد یک تحول بزرگ است و جای رشد عظیمی دارد. به گفتهی او، حوزه سلامت الکترونیکی که میتواند بازار موجود را تحت تأثیر قرار بدهد و در سطح وسیعی خدمات عرضه کند، در لیان شناسایی شد و بدین ترتیب، لیان بررسیهای خود برای ورود به این حوزه را آغاز کرد.
شهریار شرافتی، مدیرعامل پیشین اسنپ باکس، بهعنوان مدیرعامل دکتردکتر انتخاب شد
اما چرا از گزینههای موجود، لیان دکتردکتر را انتخاب کرد؟ علاقبند میگوید دو سال پیش که لیان سرمایهگذاری در دکتردکتر را آغاز کرد، این تعداد پلتفرم فعال در حوزهی سلامت فعالیت نمیکردند و تعداد آنها اکنون زیاد شده است. در آن زمان، علاقبند هنوز در لیان حضور نداشت؛ اما میداند که طی روند عادی شرکت، ارزیابیهای مختلف در مورد موفقیت استارتاپهای این حوزه انجام گرفت و دکتردکتر طی همین فرایند انتخاب شد. علاقبند میگوید دکتردکتر در آن زمان، لیدر حوزه بود و مکان مناسبی برای توسعه را نوید میداد.
ژوبین علاقبند سرمایهگذاری لیان در دکتردکتر را در سه مرحله تعریف میکند:
دو سال پیش ۳۰ درصد سهام دکتردکتر را گرفتیم؛ تیرماه امسال سهام سرمایهگذار پیشین را گرفتیم. در ادامه با انجام مذاکرات و برای اجرای تغییرات استراتژیک از مدیرعامل جدید، شهریار شرافتی، دعوت به همکاری کردیم. دو هفته پیش هم نهایتا با موافقت بین طرفین، تصمیم گرفتیم باقی سهام این استارتاپ را بخریم. اکنون لیان سرمایهگذار کلی و مالک دکتردکتر است.
البته علاقبند تصریح میکند که لیان همچنان به دنبال سرمایهگذاری استراتژیک است و بر این اساس، اگر کسی علاقهمند باشد، حاضر به همکاری و مشارکت است.
دکتردکتر، قبل و بعد از لیان
به گفتهی علاقبند، لیان اکنون تا حد زیادی وارد حیطهی اجرایی و مدیریت دکتردکتر شده است. او میگوید برای اجرای تغییرات و پیشبرد راهبردها، شهریار شرافتی که سابقهی زیادی در اکوسیستم استارتاپی ایران دارد، بهعنوان مدیرعامل مجموعه به دکتردکتر اضافه شد و در همین مدت تلاشهای خوبی در زمینهی توسعهی محصول، منابع انسانی و تغییرات در محصول صورت گرفته است. این تغییرات که در چند ماه اخیر آغاز شدهاند، همچنان ادامه دارند و لیان در مورد توسعهی دکتردکتر برنامههای جامع و دقیقی دارد. شرافتی پیش از این مدیرعامل اسنپ باکس بود.
علاقبند دکتردکتر را جزو سرمایهگذاریهای خوب لیان میداند و همهجانبه این استارتاپ را حمایت میکند. در واقع لیان در نظر دارد دکتردکتر را به یکی از بازیگران اصلی حوزهی سلامت الکترونیکی طی ۳ تا ۵ سال آینده تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف، هر اقدامی در جهت تجهیز نیرو و جذب و سرمایهگذاری و همراهی برای ارتباط با سازمانهای رگولاتوری انجام میدهد.
علاقبند: میخواهیم دکتردکتر را ظرف ۳ الی ۵ سال به بزرگترین بازیگر در حیطههای مد نظرش تبدیل کنیم
علاقبند باور دارد که مدل کسبوکار بر اساس نوبتدهی آنلاین در دنیا مورد توجه است و از آنجا که نوبت گرفتن نزد پزشک یک معضل محسوب میشود، لیان هم در نظر داشت وارد این بخش از سلامت الکترونیکی شود. از آنجا که این مدل کسب و کاری نیاز به پلتفرمی دارد که پزشکان زیادی در آن حضور داشته باشند تا کاربر به آن جذب شود، لیان از ابتدا روی افزایش تعداد پزشکان تمرکز کرد. بر این اساس، پیش از ورود لیان، دکتردکتر حدود ۳۰۰۰ هزار پزشک و متخصص داشت؛ اما طی ۶ ماه گذشته، تعداد آنها به بیش از ۷۰۰۰ رسیده است.
بنیانگذار دکتردکتر، علی سریزدی، اهل یزد بود و به همین دلیل، دکتردکتر در یزد بسیار فعال است، حالا این فعالیت در تهران بیشتر شده و بهسرعت در حال رشد در سراسر کشور است. دکتردکتر در حال حاضر در ۱۵ استان حضور دارد. علاقبند میگوید یک برنامهی رشد اساسی برای توسعهی محصول، استراتژی ورود به بازار و سرمایهگذاری مالی مشخص شده که زمانبندی آن برای یک سال آینده، دقیق و روشن است. برنامهی لیان برای دکتردکتر تا سه سال آینده نیز بهصورت کلی مشخص شده است.
مزیت رقابتی دکتردکتر چیست
علاقبند چند مورد را از مزیتهای رقابتی دکتردکتر نسبت به دیگر پلتفرمهای حوزهی سلامت الکترونیکی برمیشمرد:
- تیم باتجربه و آشنا با حوزهی استارتاپی، محصول و فناوری
- تمرکز روی بخشهایی از سلامت الکترونیکی که دکتردکتر عملکرد بهتری در آنها نشان داده است
- طیف گستردهی پزشکان و متخصصان
علاقبند تأکید میکند: «ما باید قادر باشیم مسئله و دغدغهی خاصی را برای مردم حل کنیم و محصولی کاربرپسند داشته باشیم تا بتوانیم موفق شویم.» او میگوید یک شرکت ابتدا باید روی حیطهای تمرکز کند که در آن برتری دارد و سپس با شناسایی نیاز بازار و نیاز مردم، به سمت راهاندازی سرویس و خدمات جدید برود. به گفتهی وی، دکتردکتر قصد ندارد به همهی حوزهها وارد شود؛ بلکه میخواهد در حوزههای مورد نظر خود، اول باشد. علاقبند اضافه میکند:
آنقدر مسائل متنوع در حوزهی سلامت الکترونیکی وجود دارد که هر شرکتی میتواند حوزهی مناسب خود را پیدا کرده و در آن مسیر رشد کند.
علاقبند همچنین به نقش مهم شیوع کرونا در رشد سامانههای اینترنتی اشاره میکند. به گفتهی او، «اگر کووید ۱۹ نبود، ما برنامه داشتیم که دو سال دیگر به برخی اهداف خود برسیم اما این روالها سرعت گرفت؛ برای مثال سرویس مشاوره آنلاین و نسخه الکترونیک به خاطر شیوع کرونا توانستند بهسرعت جای خود را میان مردم باز کنند.»
علاقبند همچنین به مجلهی پزشکی دکتردکتر اشاره میکند که استقبال زیادی از آن شده است و میتواند مخاطبان را به پزشکان فعال در پلتفرم ارتباط بدهد.