تأثیر کرونا بر یکتانت؛ از کاهش ۱۵ درصدی تا افزایش سه‌برابری درآمد در سال ۹۹

تأثیر کرونا بر یکتانت؛ از کاهش ۱۵ درصدی تا افزایش سه‌برابری درآمد در سال ۹۹

مراسم رونمایی از گزارش سالانه یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین، روز گذشته (۲ مرداد) برگزار شد. در گزارش یکتانت، رفتار کاربران وب فارسی به‌صورت آمار و ارقام ارائه‌ شده است تا دید مناسبی به کسب‌وکار‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها برای شناخت مخاطبان هدف کمپین‌های تبلیغاتی بدهد.

به گزارش زومیت، مدیر روابط عمومی یکتانت در همین زمینه اعلام کرد:

مدیران کسب‌وکار‌ها، مدیران بازاریابی و دیجیتال مارکتر‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هدف اصلی این گزارش هستند.

یکتانت که از سال ۹۶ با یک طرح جسورانه آغاز به کار کرد، هم‌اکنون بیش از ۲۷۰ نفر نیروی کار دارد و به بزرگ‌تر کردن حوزه خود می‌اندیشد. خانواده یکتانت در حال حاضر شامل هشت بخش می‌شود: نجوا (سرویس بازاریابی برگشتی)، تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)، جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های مجازی)، هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)، ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)، چاوش (شبکه همکاری در فروش)، یک‌لینک (ابزار تجمیع لینک‌ها) و فرست ادز (سرویس تبلیغات در گوگل).

برخی خدمات یکتانت که در سال ۹۹ وارد بازار شدند، شامل تبلیغات موضوعی، تبلیغات کلیدواژه‌ای، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ویدئویی، ریتارگتینگ ویدئویی و تبلیغات رفتارمحور هستند. درواقع، در سال ۹۹ که از ابتدا تا انتهای آن با کرونا گره خورده بود، یکتانت رشد خیره‌کننده‌ای را برای خود به ثبت رساند. به‌طوری‌که ۱۸ هزار تبلیغ‌کننده جدید همکاری خود را با این شرکت آغاز کردند و تعداد تبلیغ‌کننده‌های یکتانت را به بیش از ۳۳ هزار مورد رساندند. همچنین بیش از ۵۷ هزار کمپین تبلیغاتی در بستر این پلتفرم اجرا شد.نمودار تعداد کمپین های تبلیغاتی یکتانت در سال ۹۹

موضوع این کمپین‌ها بیشتر در دسته «خانواده و خانه‌داری»، «تکنولوژی و نرم‌افزار» و «اقتصادی و مسکن» بوده است.

نمودار موضوع کمپین های تبلیغاتی یکتانت در سال ۹۹

اما در ابتدای پاندمی، وضعیت بسیار متفاوت بود. مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت، در مورد کاهش ۱۵ درصدی درآمد شرکت در ابتدای شیوع ویروس کرونا می‌گوید:

زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، ما در زمان اوج کار خود بودیم. روزهای نزدیک به عید، کمپین‌های تبلیغاتی افزایش پیدا می‌کند اما پاندمی کووید ۱۹ همه چیز را تغییر داد. ما کسب‌و‌کار B2B هستیم و وابستگی شدیدی به وضعیت کسب‌وکارهای دیگر داریم؛ وقتی اوضاع کسب‌وکارها خوب نباشد، طبیعتا بخشی از هزینه‌های تبلیغات خود را کاهش می‌دهند و مشتریان ما نیز روند نزولی پیدا خواهند کرد. به همین ترتیب یکتانت ابتدای سال ۹۹ با ۱۵ درصد کاهش درآمد مواجه شد.

به گفته معظمی، یکتانت برای مواجهه با این چالش، تصمیم گرفت ابتدا ۷۰ درصد هزینه‌های برخی محصولاتش را کاهش و به کسب‌وکارهای آفلاین مشاوره و آموزش بدهد که چگونه در وضعیت شیوع پاندمی به‌صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه بدهند. روی آوردن کسب‌وکارها به فضای آنلاین، درنهایت باعث شد وضعیت درآمد یکتانت در سال ۹۹ صعودی شود و تا پایان سال به سه برابر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل یکتانت در مراسم رونمایی از گزارش سالانه

به‌ گفته مدیرعامل یکتانت، این پلتفرم قصد دارد تکه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را تکمیل کند و با همین رویکرد، سال گذشته روی «نوین هاب» سرمایه‌گذاری کرد. یکتانت قصد دارد در کسب‌وکارهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند.

مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت: یکتانت در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل فضای وب فارسی حضور دارد

مدیر محصول یکتانت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از بودجه کسب‌وکارها به دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده می‌شود، اذعان کرد که در ایران، در بهترین حالت ۱۵ درصد بودجه به این حوزه اختصاص داده می‌شود. یکتانت در پایان سال ۹۹ برای بیش از ۱۱۰۰ وب‌سایت، نمایش‌دهنده فعال و تبلیغات همسان؛ و در ۴۴۱ وب‌سایت تبلیغات بنری داشت. در مورد جالب دیگر، تعداد ریکوئست در لحظه‌ای که هنگام باز کردن یک تبلیغ از سمت سرور‌های یکتانت ارسال می‌شود، ۲۰ هزار درخواست است. همین موضوع باعث شده یکتانت اکنون در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کل فضای وب فارسی حضور دارد. همچنین ظرفیت ماهانه نمایش تبلیغات در یکتانت نسبت به سال ۹۸ بیش از دوبرابر شده و از ۱۳ میلیارد به بیش از ۲۷ میلیارد رسیده است.

برخی آمار جذاب گزارش یکتانت

طبق گزارش یکتانت، ۱۴ آبان، روز برگزاری انتخابات آمریکا و ۱۷ آبان، روز اعلام نتایج انتخابات آمریکا، پرترافیک‌ترین روزهای تبلیغات برای تبلیغ‌دهنده‌های یکتانت بوده‌اند. درواقع در روز ۱۷ آبان، ۵۶ درصد از ترافیک وب‌سایت‌های خبری به اخبار انتخابات آمریکا اختصاص داشته است.

یک آمار جالب‌ توجه که یکتانت در گزارش خود ارائه داده، مربوط به ساعات حضور کاربران دسکتاپ در وب فارسی است که اوج آن با ساعت کار اداری هم‌خوانی دارد؛ یعنی از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر. بیشترین ترافیک وب‌سایت‌های فارسی طی روزهای هفته مربوط به اواسط هفته است و در اواخر هفته به کم‌ترین مقدار خود می‌رسد.

آمار جالب دیگر به زمان حضور آقایان و خانم‌ها در وب فارسی با موبایل مربوط است؛ بر این اساس، خانم‌ها در ساعات ۱۰ و ۱۱ صبح و آقایان در ساعات ۶ و ۷ صبح بیشترین حضور را به نام خود ثبت می‌کنند. زمان اوج حضور خانم‌ها در وب‌سایت‌ها ساعت ۱۲ شب و برای آقایان ساعات ۱۹ و ۲۰ است.

نمودار میزان حضور آقایون و خانم ها در وب فارسی در گزارش یکتانت

بیشترین موضوعات مورد علاقه خانم‌ها در وب را سرگرمی، سینما و اخبار بازیگران و کودک و نوزاد تشکیل می‌دهد درحالی‌که موضوعات مورد علاقه آقایان، بیش از همه، ورزشی، اقتصادی و مسکن و اخبار سیاسی و اجتماعی است.

نمودار جنسیت کاربران وب فارسی در گزارش یکتانت

زمان اوج بازدید کاربران از صفحات اخبار، ساعت ۲۰ طی روزهای تعطیل است؛ درحالی‌که طی روزهای کاری، ساعات ۶ تا ۸ بازدید از صفحات خبری به اوج می‌رسد. جالب آنکه طی روزهای تعطیل، صفحات مربوط به موسیقی بازدید بیشتری نسبت به صفحات خبری دارند.

بخشی دیگر از گزارش یکتانت به رفتار تبلیغ‌دهنده‌ها اختصاص دارد. یکتانت می‌گوید بیشترین حجم نمایش تبلیغات یک تبلیغ‌کننده مربوط به موردی با ۱۴ میلیارد بار نمایش و بیشترین مقدار کلیک روی تبلیغ یک تبلیغ‌دهنده، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار بوده است.