بازار از سرویس تحلیلی بینش رونمایی کرد
بازار دقایقی پیش طی رویداد آنلاین خود از سرویس بینش بازار رونمایی کرد. بینش بازار، سرویسی دادهمحور است که رویکردی عمیق نسبت به بازار اپلیکیشنها و بازیهای اندرویدی به دست میدهد. در صورتی که بخواهیم سرویس جدید کافهبازار را توصیف کنیم، باید آن را نسخهای تعمیمیافته و بسیار کامل و گسترده از گزارشهای فصلی بخوانیم که بازار طی سالهای گذشته منتشر کرده است. بازار را باید بزرگترین پلتفرم انتشار اپلیکیشن و بازیهای اندرویدی در کشور بدانیم که براساس اطلاعات ارائهشده طی گزارش سال ۹۸ بازار، بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال دراختیار دارد. بههمیندلیل است که میتوان بازار را مرجعی معتبر برای دریافت اطلاعات در خصوص بازار اپلیکیشنها و بازیهای اندرویدی دانست.
متخصصان علوم داده در بازار به مدد دادههای حاصل از ۱۰ سال فعالیت این پلتفرم، سنجهها یا فاکتورهای مختلفی را تعریف کردهاند که براساس آن میتوان اطلاعات قابل تاملی را در مورد وضعیت بازار دریافت کرد. اما آیا رسالت بینش صرفا ارائه اطلاعات در خصوص وضعیت بازار است؟ بهجرات میتوان گفت که کوچکترین وظیفهی بینش، ارائهی اطلاعات از وضعیت بازار است و با استفاده از این سرویس میتوان اطلاعات جالب توجهی را کسب کرد. بینش یک بنچمارک کلی از عملکرد بازار اپلیکیشن و بازی اندرویدی در کشور است که تصویر روشنی را برای فعالان این صنعت و همچنین افرادی که درصدد ورود به این حوزه هستند، ترسیم میکند.
برای مثال با استفاده از بینش میتوان به روشنی دید که کدام رقابت از نظر کسب درآمد و همچنین میزان نصب فعال در کدام دستهها فشردهتر بوده و در کدام دستهها بازیگر بزرگی وجود ندارد. نکتهای که بینش را بیشازپیش جذاب میکند، امکان رصد اطلاعات بهصورت تفکیکشده و ماهبهماه است که بهراحتی امکان زیر نظر گرفتن ترندها در بازههای زمانی یکماهه را مشخص میکند.
برای مثال نگاهی به سنجهی سهم دستههای آگهیدهنده به بازار طی نیمهی اول سال ۱۳۹۹ تصویری روشن منطبق بر واقعیت جامعه را منعکس میکند. با بررسی نمودار مربوط به دسته از برنامههای آگهیدهنده بهروشنی میبینیم که طی ماههای اردیبهشت تا شهریور سال جاری، سهم دستهی امور مالی از میزان آگهیهای منتشر شده در بازار سیری صعودی گرفته و با فروکش کردن موج صعودی شاخص بازار بورس، روند آگهی این دسته نیز کاهش یافته است. برخی از اپلیکیشنهای دسته امور مالی، خدماتی ارائه میکنند که مشتریان اصلی آن سرمایهگذاران بازار سرمایه هستند.
بینش علاوهبر ارائهی اطلاعات در مقایسهی دستهها با یکدیگر براساس سنجهها، اطلاعات جزئیتری را نیز در رابطه با وضعیت هر دسته ارائه میکند. ضمنا باید بینش را پلتفرمی بدانیم که میتوان گزارشهای فصلی و سالیانهی بازار را همواره در آن مشاهده کرد.
در نشستی که بهصورت آنلاین برای رونمایی خدمت جدید بازار برگزار شد، اعلام شد که کافهبازار در طول یک ماه، بیش از ۱۳ میلیارد داده را ثبت میکند. بازار با بیش از ۱۰۰ میلیون خرید در اپلیکیشن خود، بیش از ۴۱ میلیون نصب فعال و بیش از ۱۸۷ میلیون دانلود برنامه و بازی در طول یک ماه دارد.
سرویس بینش بازار هماکنون دارای ۳۰ سنجه برای ۳۰ دستهی متنوع است که طی ۳۰ ماه اخیر ثبت شدهاند. دادههای ارائهشده در این خدمت، امکان بررسی بهروز اطلاعات را برای تمامی علاقهمندان بهرایگان فراهم میکند.