آیا عادل فردوسی پور با برنامه‌ای اینترنتی به قاب تصویر بازمی‌گردد؟

آیا عادل فردوسی پور با برنامه‌ای اینترنتی به قاب تصویر بازمی‌گردد؟

عادل فردوسی‌پور، مجری و گزارشگر شناخته‌شده‌ی فوتبال کشورمان قصد دارد با برنامه‌ی اینترنتی جدیدی به سبک «نود» نزد علاقمندان فوتبال بازگردد.

چندروز پیش رسانه‌ها خبر از بازگشت عادل فردوسی‌پور با برنامه‌ای با عنوان «۹۹» دادند. پخش برنامه نود که لقب یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صداوسیما را داشت، از حدود دو سال پیش متوقف شد. پس از آن، فردوسی‌پور در چند برنامه‌ی دیگر که چهره‌ی او را به نمایش نمی‌گذاشتند، حضور پیدا کرد اما هیچ‌کدام به سیاق ۹۰ نبود و نتوانست جای خود را میان مردم باز کند.

یک ماه پیش خبر رسید که فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درحال تلاش برای بازگرداندن برنامه «۹۰» به آنتن تلویزیون هستند و از این موضوع به‌عنوان «یکی از مطالبات جدی مردم و فوتبال کشور» یاد می‌کنند. بااینکه هنوز خبری از محقق‌شدن خواسته‌ی نمایندگان مجلس نیست، فردوسی‌پور خود اعلام کرده که با شروع فصل جدید فوتبال در برنامه‌ای که در رسانه‌های صوتی و تصویری اینترنتی پخش خواهد شد، به میان مردم بازمی‌گردد.

ساعت پخش برنامه‌ی جدید ۹۹ مانند ۹۰، دوشنبه شب‌ها اعلام شده است؛ حال آنکه برنامه‌ی جایگزین شبکه سه سیما با نام فوتبال برتر هم در همین زمان پخش می‌شود و این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان استقبال از برنامه‌ی صداوسیما بگذارد.

ظاهرا برنامه‌ی ۹۹ مجوز ارشاد را دریافت کرده است، بااین‌حال، همان‌گونه که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بارها اعلام کرده، پخش هر برنامه‌ای در رسانه‌های صوت و تصویر مجازی به مجوز ساترا نیاز دارد. سه هفته‌ی پیش هم، با انتشار خبر دریافت مجوز برنامه‌ای با اجرای شهاب حسینی ازسوی سازمان سینمایی در پلتفرم‌های اینترنتی، ساترا اعلام کرد که بدون دریافت مجوز ازسوی این سازمان، امکان پخش آن وجود ندارد.

ازآنجاکه مسئولیت نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برعهده‌ی صداوسیما است، مشخص نیست که خبر بازگشت فردوسی‌پور ازطریق پلتفرم‌های اینترنتی قطعی باشد. بااین‌حال اگر برنامه‌ی ۹۹ مجوز ساترا را دریافت کند، به احتمال فراوان تنها از یک پلتفرم پخش نخواهد شد.

برنامه کلاسیکو که سال پیش به تهیه‌کنندگی فردوسی‌پور پخش شد نیز، به همین ترتیب، در فیلیمو، نماوا و بازار به نمایش درآمد و توانست با حدود ۲میلیون بازدید طی ۲۴ساعت رکورد بشکند.

پلتفرم‌های صوت و تصویر آنلاین (VOD) که طی سال‌های اخیر توانسته‌اند اندک اندک جای خود را میان ایرانی‌ها باز کنند، در زمان شیوع کرونا با استقبال بی‌نظیری مواجه شدند. پخش مراسم‌ها و برنامه‌هایی که متعاقب شیوع کرونا به‌صورت حضوری ناممکن شده بود، جلب توجه هرچه بیشتر مردم به رسانه‌های مجازی را در پی داشت. اهمیت بیشتر به تولید محتوای داخلی و راه‌اندازی بیشتر زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات نیز باعث شده‌اند که VODها بیش‌ازپیش فرصت نشان‌دادن خود را پیدا کنند.

دور از انتظار نیست که برنامه‌ی جدید فردوسی‌پور درصورت اخذ مجوز ساترا، بار دیگر رکورد بازدید از یک برنامه در پلتفرم‌های آنلاین را، چه به‌صورت زنده یا ضبط‌شده، بشکند؛ رکوردی که با رواج استفاده از VODها برای تماشای ویدئو و فیلم هربار تازه می‌شود و رقمی جدید را ثبت می‌کند.